Ακολουθώντας τα χνάρια των Μινύων

Author: liblivadia

Source: authorstream.com

advertisement

Ακολουθώντας τα χνάρια των Μινύων στην πεδιάδα της Κωπαΐδας : Ακολουθώντας τα χνάρια των Μινύων στην πεδιάδα της Κωπαΐδας Με το σακίδιο στην πλάτη, έχοντας εφοδιαστεί κατάλληλα με πληροφορίες για τους Μινύες του Ορχομενού, νωρίς το πρωί, 15 Απριλίου 2008, εμείς τα παιδιά της ΣΤ2 του 4ου Δημοτικού Σχολείου Λιβαδειάς με την καθοδήγηση της δασκάλας μας, κ.Μπάρλα-Νιαβή Βασιλικής, αναζητούμε τα μακραίωνα χνάρια τους όπως αποτυπώνονται στα έργα που μας έχουν αφήσει ως πολύτιμη κληρονομιά στην πεδιάδα -την άλλοτε λίμνη- της Κωπαΐδας. Ήταν ολοφάνερος ο ενθουσιασμός και η περιέργεια μας για το τι θα ανακαλύψουμε και θα αντικρίσουμε… Κάστρο του Γλα : Κάστρο του Γλα Slide 3: Πρώτη μας στάση στο Κάστρο του Γλα. Με πολλή δυσκολία καταφέραμε να εντοπίσουμε την είσοδο και να μπούμε στον χώρο του κάστρου. Δέντρα, αγκαθωτά κλαδιά και φυτά μας έφραζαν τον δρόμο και δεν μας επέτρεπαν από κοντά να δούμε και να θαυμάσουμε τα τείχη που μας εντυπωσίασαν από την πρώτη ματιά. Μεγάλες πέτρες, τοποθετημένες η μια πάνω στην άλλη, χωρίς συνδετικό υλικό, τόσο όμορφα συνταιριασμένες. Εντυπωσιακή και η πέτρινη είσοδος. Slide 4: Δεν ήταν δυνατό, όμως, να προχωρήσουμε μέχρι το ψηλότερο σημείο του μακρόστενου λόφου ώστε να αγναντεύσουμε την πεδιάδα από ψηλά και να αφήσουμε τη φαντασία μας να περιπλανηθεί στο παρελθόν, στα χρόνια που η ακρόπολη του Γλα ήταν στην αγκαλιά της λίμνης. Τραβήξαμε αρκετές φωτογραφίες και φύγαμε με ανάμεικτα συναισθήματα: χαράς για την πρώτη επαφή μας με τους Μινύες αλλά και λύπης για την πλήρη εγκατάλειψή του Κάστρου του Γλα από τους αρμόδιους φορείς. Φυσικές καταβόθρες : Φυσικές καταβόθρες Slide 6: Το ταξίδι μας συνεχίστηκε ανατολικά του Γλα, γυρεύοντας τη Μεγάλη Καταβόθρα που οδηγούσε τα νερά της λίμνης σε μια υπόγεια σήραγγα. Μετά από μισή ώρα περίπου φτάνοντας στο χωριό Νέο Κόκκινο, βγήκαμε γρήγορα γρήγορα από το λεωφορείο και πήραμε την κατηφόρα τρέχοντας για την Καταβόθρα. Αλλά, δυστυχώς, σταματήσαμε απότομα. Νέο εμπόδιο. Μόλις μετακινηθήκαμε από την άσφαλτο στο μονοπάτι, τα ίχνη των Μινύων που μας οδηγούσαν, ευθύς χάθηκαν. Άγρια χορτάρια και δέντρα μας έκλειναν πάλι τον δρόμο. Σπηλιά του Ηρακλή : Σπηλιά του Ηρακλή Slide 8: Ανησυχούσαμε αν θα τα καταφέρουμε να φτάσουμε στην Καταβόθρα ή αν έπρεπε να γυρίσουμε πίσω. Κάποιοι, μάλιστα, φοβόντουσαν ότι θα υπήρχαν φίδια. Κανένα απομεινάρι από μονοπάτι, λες και δοκίμαζαν το πείσμα μας οι Μινύες. Και εκεί που είμαστε απελπισμένοι και ξεφυσούμε με αγωνία, ακούγεται η γνώριμη φωνή της κυρίας μας, που μας έδωσε το σύνθημα: «Παιδιά, προχωρώ εγώ μπροστά και σεις ακολουθάτε τα βήματά μου!». Μεγάλη Καταβόθρα ή σπηλιά του Ηρακλή : Μεγάλη Καταβόθρα ή σπηλιά του Ηρακλή Slide 10: Άνοιγε στενό διάδρομο παραμερίζοντας χορτάρια και κλαδιά, προσπαθήσαμε να τη μιμηθούμε, και να που σε λίγο φτάσαμε! Τι να δούμε! Μια πελώρια σπηλιά, απίστευτο ότι την έφτιαξαν ανθρώπινα χέρια. Ήταν κρυμμένη πίσω από την πυκνή βλάστηση. Τα πουλιά τρόμαξαν από τις φωνές μας και τινάχτηκαν να πετάξουν έξω βιαστικά. Μέχρι εδώ έφτανε η διώρυγα των Μινύων και το νερό συνέχιζε την πορεία του μέσα από μια σήραγγα που είχαν σκάψει βαθιά στο βουνό, μήκους 2230μ.,. και διοχετευόταν στον κόλπο της Λάρυμνας. Όταν συγκεντρώναμε τις πληροφορίες και τα συζητούσαμε στην τάξη, ο καθένας μας τα είχε πλάσει με τη φαντασία του όπως ήθελε, αλλά τώρα που τα βλέπαμε διαπιστώναμε ότι είναι ανώτερα και καλύτερα από ό,τι είχαμε φανταστεί Προστατευτικά τοιχώματα δεξιά και αριστερά στο εσωτερικό της καταβόθρας : Προστατευτικά τοιχώματα δεξιά και αριστερά στο εσωτερικό της καταβόθρας Slide 12: Όταν προχωρήσαμε πιο μέσα για να εξερευνήσουμε την καταβόθρα, μας περίμενε μια μεγάλη απογοήτευση. Από ένα άνοιγμα που υπήρχε σε κάποιο σημείο της οροφής, έχουν αρχίσει οι άνθρωποι να ρίχνουν έναν σωρό σκουπίδια. Υπήρχαν πάρα πολλά σκουπίδια. Αναρωτιόμασταν πώς είναι δυνατόν κάποιοι να πετούν τα σκουπίδια τους σε αυτόν εδώ τον χώρο. Δεν γνωρίζουν, άραγε, ότι αυτά τα έργα κατασκευάστηκαν πριν από 3600 χρόνια και, κατά άλλους, 4000 χρόνια και είναι αξεπέραστα; Καταφτάνουν τόσοι άνθρωποι από όλα τα μέρη της γης, τα μελετούν και μιλάνε για αυτά και εμείς τα μετατρέπουμε σε χωματερή; Σπηλιά του Ηρακλή : Σπηλιά του Ηρακλή Slide 14: Στη συνέχεια, αφού προσπεράσαμε τη Μεγάλη Καταβόθρα ή αλλιώς Σπηλιά του Ηρακλή, χαράξαμε πορεία για τον Ορχομενό. Όπως διαπιστώσαμε, ο δρόμος είναι στρωμένος στο μεγαλύτερος μέρος του στο προστατευτικό ανάχωμα της διώρυγας των Μινύων. Σταματήσαμε σε ένα σημείο όπου η διώρυγα βρίσκεται δίπλα στον δρόμο, κοντά στο Στροβίκι -στις αρχαίες Ολμόνες- για να δούμε τη διώρυγα των Μινύων, έτσι όπως είναι σήμερα. Διαπιστώσαμε ότι το πλάτος της είναι κατά πολύ μικρότερο από το αρχικό. Αυτό οφείλεται στις αλλαγές που έχουν συμβεί με το πέρασμα των χρόνων είτε από φυσικά αίτια είτε από παρεμβάσεις του ανθρώπου Slide 16: Στην νότια πλευρά της διώρυγας υπήρχαν αντιπλημμυρικά αναχώματα που είχαν κατασκευαστεί για να προστατεύουν τις καλλιέργειες αλλά και τους οικισμούς. Σήμερα από τα αναχώματα μπορούμε να δούμε λίγες πέτρες, που έχουν απομείνει σκόρπιες στα δεξιά του δρόμου πηγαίνοντας προς Κάστρο. Χάρτης των έργων των Μινύων : Χάρτης των έργων των Μινύων Slide 18: Στον Ορχομενό επισκεφτήκαμε το θολωτό Τάφο ή Θησαυρό του Μινύα , το Αρχαίο Θέατρο και τις Πηγές των Χαρίτων. Θέατρο Ορχομενού : Θέατρο Ορχομενού Slide 20: Μπορεί τα χνάρια των Μινύων να τα βρήκαμε στα έργα που μας άφησαν κληρονομιά, αλλά δεν πήραμε όμως απάντηση στα ερωτήματά μας, όπως: Ποιοι ήσαν αυτοί οι Μινύες; Από πού απέκτησαν αυτές τις αξεπέραστες γνώσεις; Γιατί τα έργα τους διατηρήθηκαν σχεδόν απαράλλαχτα στον χρόνο; Νούφαρα στη Διώρυγα των Μινύων : Νούφαρα στη Διώρυγα των Μινύων Slide 22: Το οδοιπορικό μας στα χνάρια των Μινύων του Ορχομενού έφτασε στο τέλος. Πήραμε το δρόμο της επιστροφής χαρούμενοι αλλά και με την υπόσχεση ότι θα κάνουμε ότι μπορούμε να γίνουν γνωστά τα έργα των Μινύων σε περισσότερο κόσμο. Ήταν από αυτές τις εκδρομές που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ. Ζήσαμε την περιπέτεια της αναζήτησης και της ανακάλυψης. Με μια φράση «ήταν όλα τέλεια»! Slide 23: Βιβλιογραφία: ·        περιοδικό ‘Ελληνικό Πανόραμα» τεύχος 16 ·        «Ορχομενός – η ιστορία του» Τότα Τσάκου- Κονβερτίνο ·        Άρθρο για τα έργα των Μινύων στην Κωπαΐδα του Ομ. Καθηγητή Γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών  Η. Μαριολάκου ·        «Υστεροελλαδικά υδραυλικά έργα» Jost Knauss ·        Παυσανίου Περιηγήσεις «Βοιωτικά- Φωκικά»  Ν. Παπαχατζή ·        Ιστοσελίδα του Δήμου Ορχομενού Βοιωτίας.

Add a comment

Related presentations

Related pages

Ελικώνιο: ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΑ ...

... επισκεφτήκαμε την πόλη της Θήβας ακολουθώντας τα χνάρια του ... Έργα των Μινύων ...
Read more

Διάσημα παιδιά στα χνάρια των ...

Διάσημα παιδιά στα χνάρια των ... από το μόντελινγκ ακολουθώντας τα βήματα ...

ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ...

ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΗ... Uploaded on authorSTREAM by liblivadia. Αναρτήθηκε από 4ο Δημ. Σχ. ...
Read more

Αστροβραδιές: Τα χνάρια της ζωής...

ακολουθώντας τα χνάρια της άγριας ζωής, ... των ονείρων το σαλπ(άρ)ισμα ...

Στα "χνάρια" του πετρελαίου η Wall ...

... μετοχές της Wall Street ακολουθώντας τα "χνάρια" του ... Τα δεδομένα των διεθνών αγορών ...
Read more

Ακολουθώντας τα χνάρια του ...

... «Ακολουθώντας τα χνάρια ... αλλά και τα ίδια τα ελάφια. Μεταξύ των μεθόδων που ...

Έφυγε «Ο Τελευταίος των ...

... υπερασπιζόμενος σθεναρά τα δικαιώματα των ... ζωή ακολουθώντας τα χνάρια των ...
Read more

Vagonetto Φωκίδας, στα χνάρια των ...

... στα χνάρια των μεταλλωρύχων! ... μέσα στο χώρο των ... ακολουθώντας τα χνάρια των ...

Μινύες - Βικιπαίδεια

Σημαντικότερες αποικίες των Μινύων ήταν στη Τέω, τη ...